Start : Archiv : Empirische Bildungsforschung
Thu, 23 Jun 2022 17:56:05 +0200
Keßler, Catharina I. et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2018) https://doi.org/10.25656/01:24690
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Einen Vorschlag für die theoretische und methodische Erweiterung von erziehungswissenschaftlichen Studien zur Transnationalisierung sozialer Lebenswelt(en) unterbreiten die Autorinnen in ihrem Beitrag, indem sie das Konzept transnationalen Kapitals für die Analyse transnationaler (Bildungs-)Biografien diskutieren und exemplarisch anwenden. Die Autorinnen systematisieren entsprechende vorliegende ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24690
Wed, 22 Jun 2022 20:24:30 +0200
Falkenberg, Kathleen: Aufsatz (Zeitschrift) (2018) https://doi.org/10.25656/01:24685
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Die Autorin geht in ihrem Beitrag darauf ein, welche Vorteile der Einsatz der Grounded Theory Methodology (GTM) in qualitativ angelegten internationalen Vergleichsstudien haben kann. Die Autorin diskutiert dabei zentrale methodologische Aspekte hinsichtlich der GTM im Kontext von IVE-Forschung wie etwa die Fallauswahl und das theoretische Sampling oder das Konzept des tertium comparationis. Auch ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24685
Wed, 22 Jun 2022 18:41:54 +0200
Scharfenberg, Jonas et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2018) https://doi.org/10.25656/01:24683
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Der Beitrag bietet eine methodologische Lösung für eine zentrale Herausforderung in der quantitativen internationalen Forschung - die Konstruktion von Messäquivalenz. In der Berechnung von Skaleninvarianz geht es darum zu analysieren, ob Unterschiede zwischen Ländern abhängig sind von Unterschieden zwischen den latenten Faktoren oder davon, dass ein quantitatives Messinstrument in verschiedenen ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24683
Wed, 22 Jun 2022 17:33:11 +0200
Gankam Tambo, Ina: Aufsatz (Zeitschrift) (2018) https://doi.org/10.25656/01:24682
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
In ihrem Beitrag diskutiert die Autorin den epistemischen Wert einer postkolonialen Theorieperspektive für die IVE-Forschung und zeigt diesen am Beispiel ihrer Studie zu 'Child domestic workers' in Nigeria. Die Autorin argumentiert, dass dieses theoretische Vorgehen es ermöglicht, zunächst die internationalen soziohistorischen Interdependenzen eines Landes von deren imperialer und kolonialer Verga...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24682
Mon, 20 Jun 2022 17:33:27 +0200
Schleicher, Andreas: Aufsatz (Zeitschrift) (2017) https://doi.org/10.25656/01:24675
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
This article sets out how PISA has and continues to evolve to reflect the evolution of the demand for knowledge and skills in societies and the possibilities that new assessments offer to provide more relevant and granular information about what students know and can do. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24675
Mon, 20 Jun 2022 12:55:14 +0200
Meinck, Sabine et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2017) https://doi.org/10.25656/01:24674
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Ongoing societal and technological developments in education and changes in the global debate about education continue to promote the value of international large-scale assessments (ILSAs) in education. ILSAs are expanding their sphere of influence, evolving to cover novel target populations and subject domains. Advances in the methods and technology available to collect, scale, and analyze data ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24674
Fri, 17 Jun 2022 21:46:59 +0200
Hahn-Laudenberg, Katrin et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2017) https://doi.org/10.25656/01:24673
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Der Beitrag ist im Kontext der International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016 verortet und erarbeitet dabei ausgehend von einem Vergleich der Erhebungsinstrumente (u.a. zu kultureller Identität) Vorschläge für eine mögliche Veränderung der Erhebungsinstrumente. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24673
Fri, 17 Jun 2022 20:18:43 +0200
Eickelmann, Birgit: Aufsatz (Zeitschrift) (2017) https://doi.org/10.25656/01:24672
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Der Beitrag behandelt das internationale Zusatzmodul Computational Thinking zum zweiten Zyklus von ICILS im Jahr 2018 und fokussiert dabei auf die Konzeptionierung dieser pogrammiersprachenunabhängigen computerbezogenen Problemlösekompetenzen sowie die damit verbundenen Perspektiven für die empirische Bildungsforschung. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24672
Fri, 17 Jun 2022 19:09:34 +0200
Schwippert, Knut et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2017) https://doi.org/10.25656/01:24671
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
International large-scale assessments are facing several challenges: it is expected that they deliver reliable and comparable information on different levels of educational systems as well as documenting the situation of educational systems every few years as trend information over time. This means that the instruments used to gather the information need to be adapted to actual situations in each ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24671
Fri, 17 Jun 2022 17:48:02 +0200
Schulz-Heidorf, Katrin: Aufsatz (Zeitschrift) (2017) https://doi.org/10.25656/01:24670
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
In diesem Beitrag liegt der Fokus im Kontext von IGLU auf der Erfassung individualisierten Unterrichts im Rahmen von Large-Scale-Studien. Dabei werden Potenziale und Grenzen herausgearbeitet sowie alternative Möglichkeiten der Operationalisierung vorgeschlagen. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24670
Fri, 17 Jun 2022 17:10:47 +0200
Schulz-Heidorf, Katrin et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2016) https://doi.org/10.25656/01:24658
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Adapted teaching is associated with high hopes regarding its potential to meet heterogeneity in the classroom and has, as such, been anchored in nearly all federal school laws in Germany. As this is a fairly new, not yet fully implemented development that comes with a number of obstacles, an international comparison was conducted to estimate its capability of reducing social disparities in school,...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24658
Wed, 15 Jun 2022 20:37:45 +0200
Gankam Tambo, Ina: Aufsatz (Zeitschrift) (2016) https://doi.org/10.25656/01:24654
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Die Autorin kommt in diesem Beitrag zu dem Schluss, dass sich sowohl die Vergleichende Erziehungswissenschaft als auch die international ausgerichtete Kindheitsforschung durch eine synergetische Verbindung der Forschungsdisziplinen wechselseitig erweitern könnten. Die Autorin begründet dies mit einer eigenen Untersuchung, die einen kinderrechtsbasierten Forschungsansatz verfolgt. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24654
Tue, 14 Jun 2022 11:08:11 +0200
Fuhrmann, Laura: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24659
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Hausaufgaben sind nicht zuletzt aufgrund eigener schulbiographischer Erfahrungen ein allgemein bekanntes Phänomen von Schule. Doch was genau geschieht mit Hausaufgaben im Unterricht? Die ethnographische Studie bietet anhand von Beobachtungen des Unterrichtsgeschehens Aufschluss über die Praktiken von Lehrerinnen und Lehrern sowie Schülerinnen und Schülern in Hausaufgabensituationen, die damit verb...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24659
Fri, 03 Jun 2022 21:59:36 +0200
Strasser, Josef et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:24646
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
In recent years, there is an ongoing call to employ more minority teachers in Germany's educational system. Associated with this call is the hope that minority teachers can deal with diversity issues more adequately and professionally. Students with migration backgrounds as well as majority students are believed to benefit from the employment of minority teachers. Up to now, there is little or no ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24646
Fri, 03 Jun 2022 20:48:39 +0200
Panagiotopoulou, Argyro et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:24643
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
In this article the authors present the design of the research project "Migration-Related Multilingualism and Pedagogical Professionalism" and provide a first look at the material. After a brief introduction, they present their initial thoughts and considerations about pre-service teachers in Germany which motivated them to create this internationally comparative study (2). The following section ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24643
Fri, 03 Jun 2022 19:13:34 +0200
Edelmann, Doris et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:24642
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Continuous migration processes are shaping the social reality in Switzerland and their education system, thus also the Universities of Teacher Education. However, the growing migration-related diversity in the student-population is not reflected among pre- and in-service teachers, since to date only few successful young adults with migration backgrounds decide to become teachers. While the migrati...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24642
Fri, 03 Jun 2022 17:50:43 +0200
Döll, Marion et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:24641
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Based on the Austrian government's program of the XXIVth legislation period, which recommends to "offer incentives so that more qualified people with a migration background start pedagogical training," 1 (Bundeskanzleramt, 2008, p. 203) the Austrian Federal Ministry for Education, the Arts and Culture funded a nationwide project named 'Diversity and multilingualism in pedagogical professions' to ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24641
Fri, 03 Jun 2022 16:26:16 +0200
Lengyel, Drorit et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:24640
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Responding to the educational policy that was recently implemented in Germany and that calls for an increase in the recruitment of minority teachers, this study investigates the perspectives of minority student teachers about said policy, about the roles that are ascribed to them, and about multilingualism as a professional resource. The data was gathered in the context of the teaching-research ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24640
Fri, 03 Jun 2022 15:38:47 +0200
Bischof, Mario et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2015) https://doi.org/10.25656/01:24644
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
Empirische Bildungsforschung
Die Stadt Leipzig begann 2010 mit dem Bundesprogramm „Lernen vor Ort“ ein Bildungsmonitoringsystem aufzubauen. Der zentrale Baustein ist die kontinuierliche Bildungsberichterstattung mit dem Bildungsreport Leipzig mit der hier vorliegenden dritten Ausgabe. Auf Grundlage von relevanten, validen und kontinuierlich verfügbaren Daten wird ein detailliertes Bild der Leipziger Bildungslandschaft gezeich...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24644
Fri, 03 Jun 2022 12:40:27 +0200
Angenent, Holger [Hrsg.] et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24614
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Hochschulforschung und Hochschuldidaktik
Empirische Bildungsforschung
Die Coronapandemie stellt Hochschulen vor bisher ungeahnte Herausforderungen. Digitalisierung und Online-Lehre bestimmen das Bild, während Campus und Seminarräume verwaisen. Welche Auswirkungen haben diese Veränderungen auf Studierende und Lehrende? Werden Diskriminierung und Exklusion durch digitale Lehre verstärkt oder gemindert? Und wie können Hochschulleitungen auf das »New Normal« reagieren? ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24614
Wed, 01 Jun 2022 10:54:06 +0200
Anders, Yvonne et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24607
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
Empirische Bildungsforschung
Ist unser Bildungssystem ausreichend auf Krisen vorbereitet? Die COVID-19-Pandemie hat offengelegt, dass dies nur sehr bedingt der Fall ist. Komplexe Veränderungen der äußeren Bedingungen stellen Individuen und beziehungsreiche Systeme wie Bildungseinrichtungen vor die Herausforderung, sich schnell und effizient anzupassen. Die Fähigkeit, sich angesichts disruptiver oder kontinuierlicher Stressore...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24607
Wed, 01 Jun 2022 02:30:02 +0200
Helm, Friederike et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2020) https://doi.org/10.25656/01:22041
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
The Generalized Internal/External Frame of Reference Model offers a framework according to which the perception of teacher characteristics might impact on students' motivation within and between subjects. In the present study, relations between perceived teacher unfairness and student motivation in math and German were examined. In a sample of N = 1685 German secondary school students, perceived ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22041
Tue, 31 May 2022 16:46:10 +0200
Klewin, Gabriele [Hrsg.] et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24605
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Das Praxissemester in den Lehramtsstudiengängen der meisten Bundesländer ist inzwischen vielfach beforscht. Dabei gibt es nur wenige empirische Studien, die jeweils die standortspezifische Ausgestaltung dieses Praxiselements der Lehrer*innenbildung in den Blick nehmen. Es ist das Anliegen dieses diskursiv angelegten Bandes, das Praxissemestermodell an der Universität Bielefeld abzubilden und zu ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24605
Tue, 31 May 2022 14:32:43 +0200
Bachinger, Antonia [Hrsg.] et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24603
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Dem Zuhören kommt im Unterricht in der Volksschule eine zentrale Rolle zu: sowohl bei der Vermittlung von Lerninhalten als auch bei der gelingenden Kommunikation zwischen Lehrpersonen und Schülerinnen und Schülern. Die Kompetenzen, die Schüler/innen am Ende der Primarstufe im Zuhören erreichen sollen, sind in der Verordnung der Bildungsstandards festgelegt und wurden im Rahmen der nationalen Kompe...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24603
Fri, 20 May 2022 12:29:39 +0200
Maulini, Olivier et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24552
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Les enseignantes et enseignants primaires sont partout dans le monde en charge de la formation de base des élèves. Comment leur statut et leur travail évoluent-ils à mesure que s’intensifient les attentes sociales à leur égard? Une enquête menée dans les sept cantons de la Suisse romande montre comment un plan d’études présenté comme ambitieux compose avec un métier et une formation de généraliste...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24552
Fri, 20 May 2022 10:59:11 +0200
Fuchs, Michael et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24551
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Hochschulforschung und Hochschuldidaktik
Empirische Bildungsforschung
Die Frage, wie Grundschullehrpersonen qualifiziert werden müssen, wird in diesem Beitrag ausgehend von einer Analyse ihrer Aufgaben und der Rahmenbedingungen an Grundschulen diskutiert. Erkennbar wird insgesamt ein Widerspruch zwischen der für die Lehrtätigkeit notwendigen Polyvalenz und der für die Professionalisierung und die Qualität des Unterrichts erforderlichen Spezialisierung. Mit dem Ansat...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24551
Fri, 20 May 2022 10:43:58 +0200
Reichenbach, Roland: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24550
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungs- und Erziehungsphilosophie
Empirische Bildungsforschung
Der Anlass der Betrachtungen sind die wenig triftigen Gründe, mit denen – scheinbar «begrifflich» – zwischen allgemeiner und besonderer Bildung unterschieden wird. Die phänomenale Welt ist nicht in allgemeine Gegenstände einerseits und besondere Gegenstände andererseits unterteilt. Diese begriffsanalytische Trennung, die ihre Erkenntnisfunktion sicher vorweisen kann, verleitet gleichzeitig zur wen...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24550
Thu, 19 May 2022 07:38:41 +0200
Sahlfeld, Wolfgang et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24553
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Hochschulforschung und Hochschuldidaktik
Empirische Bildungsforschung
L’articolo intende contribuire alla discussione sul senso di una formazione di docenti con profilo di generalista in un contesto istituzionale, quello dell’insegnamento a livello elementare in Ticino, che permetterebbe anche altre strade quali la formazione di pluridisciplinaristi o semigeneralisti. Dopo un’introduzione sulla storia delle formazioni per docenti di scuola elementare in Ticino con ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24553
Thu, 19 May 2022 07:30:29 +0200
Mili, Isabelle: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24569
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer
Empirische Bildungsforschung
Porteur de culture, et, potentiellement, de savoirs encyclopédiques, tel·le est l’instituteur·trice de l’école républicaine (Coutel, 1999) : un·e généraliste ! Le ou la généraliste orchestre pourtant des interventions complémentaires aux siennes propres : éducation routière, éducation sexuelle, soutien aux élèves allophones, cours de rythmique… En outre, les institutions culturelles accueillent ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24569
Wed, 18 May 2022 14:38:43 +0200
Wolf, Jennifer: Aufsatz (Zeitschrift) (2020) https://doi.org/10.25656/01:24560
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/Sprache und Literatur
Empirische Bildungsforschung
Die empirische Studie beschäftigt sich mit der Analyse literarischer Deutungsmuster von Schüler*innen der gymnasialen Oberstufe sowie mit der Entwicklung dieser Muster während und nach dem Besuch des Leistungskurses Deutsch. Im Fokus stehen die Untersuchung von literarischen Vorstellungen im Verlauf von ca. vier Jahren und die Frage nach deren Konstanz. Die mittels narrativer Interviews erhobenen ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24560
Wed, 18 May 2022 14:35:56 +0200
Goldmann, Daniel: Aufsatz (Zeitschrift) (2020) https://doi.org/10.25656/01:24555
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Die Unterscheidung von fragend-entwickelnden Unterrichtsmustern (Initiation-Response-Evaluation, IRE) und diskursiven Formen geht zumeist mit einem von zwei gegenläufigen normativen Momenten einher: der Präferenz für diskursive Muster oder der Legitimation fragend-entwickelnder Muster als Anerkennung des Faktischen. Zur ausschließlich deskriptiven empirischen Erfassung dieser beiden Modi schlägt ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24555
Wed, 18 May 2022 13:20:21 +0200
Ambrosetti, Alice et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24570
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
Through this research, we explored the relationship between student achievement and school environment. We compared mathematics scores from the PISA test in Ticino and Geneva. We discovered that in both cantons there is a significant but moderate school effect on student mathematics performance (around 7% of the variance is attributable to school affiliation). Based on our results, we rejected the...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24570
Wed, 18 May 2022 10:30:27 +0200
Caglia, Dominique et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24572
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/Sprache und Literatur
Empirische Bildungsforschung
Der Beitrag hat den Umgang mit Mehrsprachigkeit in zwei-Weg-immersiven deutsch-rätoromanischen Schulklassen im Kanton Graubünden zum Thema. Er fragt, welche sprachlichen Ressourcen Lehrpersonen in den Unterricht einbringen, welche sprachlichen Anforderungen sie an die Schüler*innen stellen sowie welche Stellung das Rätoromanische im Verhältnis zum Deutschen dabei einnimmt. Die Untersuchung wurde ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24572
Wed, 18 May 2022 09:41:34 +0200
Thiel, Corrie et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24573
Pädagogische Teildisziplin: Allgemeine Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Allgemeine Erziehungswissenschaft
Der Artikel setzt sich aus wissenschaftstheoretischer Perspektive mit dem der deutschsprachigen erziehungswissenschaftlichen Transferforschung unterliegenden Transfermodell auseinander, das als Stundenglasmodell bezeichnet wird. Das Modell wird skizziert und vor dem Hintergrund wissenschaftstheoretischer Prämissen analytisch-deskriptiver Forschung und pragmatistischer Aktionsforschung problematisi...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24573
Tue, 17 May 2022 15:18:16 +0200
Dalehefte, Inger Marie [Hrsg.] et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24577
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
The project School-In was an in-service professional development project which aimed to improve inclusion and facilitate schools' academic results by taking the local context, expectation structures, and school culture into consideration. This intervention project was based on a systemic approach and designed to include the entire teaching staff, ensuring cross-disciplinary and cross-level impact....

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24577
Fri, 13 May 2022 21:21:39 +0200
Trebbels, Marina: Aufsatz (Zeitschrift) (2012) https://doi.org/10.25656/01:24502
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Adolescents with a migration background are characterized by significantly lower educational attainment rates than their peers without a migration background in most Western OECD countries. Most research explains this gap with reference to an unequal distribution of economic, social and cultural capital across social strata, which in turn leads to systematically lower levels of academic performanc...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24502
Fri, 13 May 2022 20:30:23 +0200
Hartmann, Rebecca M. et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2012) https://doi.org/10.25656/01:24501
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Pädagogische Psychologie
Empirische Bildungsforschung
The purpose of this paper was the comparative empirical investigation of school motivation in students of culturally and linguistically diverse backgrounds. Disparities in the levels of multiple adaptive as well as maladaptive dimensions of school motivation between students with and without immigrant backgrounds were investigated. Moreover, the explanatory role of socioeconomic status was examine...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24501
Fri, 13 May 2022 19:34:29 +0200
Ilić, Vesna: Aufsatz (Zeitschrift) (2012) https://doi.org/10.25656/01:24500
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
The main objective of this study is to investigate the relationship between home-literacy activities and other literacy-related practices, including oral activities, such as parent-child interaction and communication in leisure time, and the academic language skills of adolescent pupils with an immigrant background. The study involved 164 adolescent pupils with and 190 adolescent pupils without ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24500
Fri, 13 May 2022 17:18:46 +0200
Gantefort, Christoph: Aufsatz (Zeitschrift) (2012) https://doi.org/10.25656/01:24499
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
The article presents a study on the influence of second language acquisition and familial background on language proficiency in a school-based register. Based on a sample of ninth-graders attending a German Hauptschule, the relationship of academic and everyday vocabulary in written language is examined by means of t-tests and regression analyses. Results indicate a considerable impact of both hom...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24499
Wed, 11 May 2022 12:02:56 +0200
McCombie, Guido et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24549
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Hochschulforschung und Hochschuldidaktik
Empirische Bildungsforschung
Die berufspraktische Ausbildung nimmt in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung eine zentrale Rolle ein. Bis heute dominieren aber traditionelle Formen. Eine Innovation stellen die Partnerschulmodelle dar, welche dank mehr Kooperation und Kontinuität eine höhere Professionalisierung versprechen. Ein solches Modell wurde an der Pädagogischen Hochschule St. Gallen im Rahmen einer Interventionsstudie unt...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24549
Wed, 11 May 2022 11:13:01 +0200
Adick, Christel: Aufsatz (Zeitschrift) (2011) https://doi.org/10.25656/01:24444
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
The following essay wants to remind international researchers of the 1st of June, 1911 - the date at which questionnaires for each and every educational institution in all the German colonies around the world had to be completed by the relevant governmental or missionary authorities responsible for them. The numerous questions touched upon quantitative and qualitative data such as enrolment data, ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24444
Fri, 06 May 2022 20:42:18 +0200
Gomolla, Mechtild: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24439
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
Empirische Bildungsforschung
Die neuen Governance-Formen haben auch die Diskussionen über die Erfordernisse der - nicht nur, aber wesentlich - migrationsbedingten Pluralisierung im Bildungsbereich geprägt. Aktuell populäre Konzepte wie "Interkulturelle Öffnung", "Diversity Management/Mainstreaming" oder "Qualitätsentwicklung" mit Bezug auf die "Heterogenität" von Bildungsvoraussetzungen markieren eine Verlagerung der Aufmerks...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24439
Fri, 06 May 2022 17:12:53 +0200
Parreira do Amaral, Marcelo et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24436
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
This paper discusses the evaluation of higher education (HE) in Brazil; after presenting a short overview of HE evaluation in the country from the 1990s onwards, it asks questions as to the impact of evaluation systems on the relevance of education, on racial and regional equity, and on efficacy. By reviewing official statistical and quantitative data on a range of indicators, the paper questions ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24436
Fri, 06 May 2022 16:46:26 +0200
Oelsner, Verónica: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24435
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
This article focuses on the political dimension of assessment systems, taking as its case study the Argentinean Assessment System of Education Quality (SINEC) from 1993 to the present. The author assumes that assessment systems are not just policy-relevant but also political instruments in the sense that, beyond their declared aims, they often pursue non-declared aims related to political endeavou...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24435
Fri, 06 May 2022 16:05:32 +0200
Jiménez, Daniela et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24434
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
The implementation of a new national curriculum was one of many strategies in the Chilean educational reform begun in 1990. In mathematics, the new development emphasized mathematical reasoning and incorporated a constructivist teaching orientation, among other issues. This article presents findings from a video-based study that examines mathematical reasoning and constructivist teaching orientati...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24434
Fri, 06 May 2022 15:31:22 +0200
Freitas Castro, Rosana de et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24433
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
In Brazil, the goal of total inclusion of school-aged children has been nearly reached. Nonetheless, this quantitative success is not reflected in quality of outcome; repetition and drop out rates are significantly higher than the Latin American average. This problematic situation can be traced back to poverty and its implications. Another reason can be found in the lack of teacher and school qual...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24433
Fri, 06 May 2022 12:40:17 +0200
Freitag, Christine et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24432
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Besonders in diesem Beitrag wird die Notwendigkeit deutlich, sich bei Programmen zur Verbesserung der bildungsbezogenen Chancen an den komplexen Realitäten der Schüler zu orientieren. Die Autorinnen zeigen anhand einer qualitativen Befragung von Schülern in einem Stadtrandviertel der peruanischen Stadt Cusco eine differenzierte und auch widersprüchliche Kontextbeschreibung seitens der Schüler und ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24432
Thu, 05 May 2022 19:58:10 +0200
Richter, Claudia: Aufsatz (Zeitschrift) (2010) https://doi.org/10.25656/01:24431
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Der Beitrag führt in das Themenheft ein, indem die Autorin einen Überblick über die Schulqualitätsforschung in Lateinamerika gibt. Während die lateinamerikanische Schulforschung ähnliche relevante Einflussfaktoren findet wie in industrialisierten Ländern, gibt es auch einige Unterschiede, etwa die größere Varianzerklärung auf der Schulebene in Lateinamerika. Die Autorin konstatiert, dass seit den ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24431
Thu, 05 May 2022 19:01:53 +0200
Stojanov, Krassimir: Aufsatz (Zeitschrift) (2009) https://doi.org/10.25656/01:24430
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
Empirische Bildungsforschung
Der Autor problematisiert in der bewusst gewählten Form einer Streitschrift die verschwimmenden Grenzen zwischen erziehungswissenschaftlicher Forschung und politischem Handeln, die sich in vielen Ländern als Merkmal performanzorientierter Bildungspolitik erweisen. Im Mittelpunkt steht der Diskurs über die unterdurchschnittlichen Schulerfolge von Heranwachsenden mit Migrationshintergrund in Deutsch...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24430
Wed, 04 May 2022 10:12:31 +0200
Lambrich, Hans-Jürgen: Aufsatz (Sammelwerk) (2019) https://doi.org/10.25656/01:24515
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Nonkognitive Kompetenzen, in diesem Beitrag spezifiziert als Arbeitstugenden, sind essentiell für den Lern- und Lebenserfolg von Kindern. Ausgehend von einer bildungstheoretischen Begründung und dem Nachweis empirischer Evidenz, wird gezeigt, in welchem Spektrum wissenschaftlicher Domänen das Feld der Arbeitstugenden behandelt wird. Unter Rückgriff auf das Konstrukt der „geteilten Intentionalität“...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24515
Mon, 02 May 2022 18:19:46 +0200
Kupfer, Antonia: Aufsatz (Zeitschrift) (2009) https://doi.org/10.25656/01:24424
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Grundsätzliche Überlegungen zur sozialen Ungleichheitsperspektive entwickelt die Autorin in dem Beitrag, in dem sie die Differenzierungspolitiken des englischen und deutschen Hochschulbereiches vorstellt und kritisch in einer konstruktiven Gegenüberstellung kontrastiert. Ein zentrales Anliegen der Autorin ist in diesem Zusammenhang, sowohl historische als auch aktuelle Überlegungen zum Thema sozia...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24424
Mon, 02 May 2022 17:18:44 +0200
Rotter, Carolin: Aufsatz (Zeitschrift) (2009) https://doi.org/10.25656/01:24423
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
In diesem Beitrag wird das aktuell diskutierte Spannungsverhältnis zwischen politisch motivierten Entscheidungen, Lehrkräfte mit Zuwanderungsgeschichte verstärkt in das Schulsystem zu integrieren, dem aktuellen Forschungsstand gegenübergestellt. In diesem Beitrag wird deutlich, dass entsprechende Strategien auf den ersten Blick plausibel erscheinen, überzeugend beworben werden und schließlich auch...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24423
Mon, 02 May 2022 16:32:19 +0200
Schwippert, Knut et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2008) https://doi.org/10.25656/01:24422
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Die Autoren geben einen Überblick über die in Kanada seit 2000 laufenden Untersuchungen, bei der in Ergänzung der nationalen PISA-Untersuchung der Übergang von der Schule in den Beruf empirisch befasst wurde. In dieser Studie wird in den Blick genommen, welche verschiedenen Bildungswege sich durch bzw. trotz der deutlichen Gliederung des Sekundarbereichs II für die Jugendlichen ergeben, die nicht ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24422
Mon, 02 May 2022 13:21:54 +0200
Yurtsever, Nudar et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24467
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Pädagogik der frühen Kindheit
Empirische Bildungsforschung
A study was conducted using a correlational screening model to determine the mediating effect of altruism in the relationship between empathic tendencies, the nature relatedness and environmental consciousness. The participants of the study, selected via random cluster sampling design, are composed of 305 pre-school teachers working in pre-schools and kindergartens in a city located in Turkey’s ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24467
Mon, 02 May 2022 13:09:29 +0200
Schwippert, Knut: Aufsatz (Zeitschrift) (2008) https://doi.org/10.25656/01:24421
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Der Beitrag stellt die wesentlichen Befunde vertiefender Reanalysen der nationalen PISA-Daten Kanadas und Deutschland vor. Hierbei werden quantitativ-empirische Vergleiche von einer Auswahl von Strukturmerkmalen in den Blick genommen, die einerseits die unterschiedlichen Lagen beider Länder kennzeichnen, darüber hinaus aber auch durch eine analytische Trennung von Individual-, Schul- und Regionald...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24421
Mon, 02 May 2022 12:32:41 +0200
Ackeren, Isabell van: Aufsatz (Zeitschrift) (2008) https://doi.org/10.25656/01:24420
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Die Autorin widmet sich den Rahmenbedingungen des Bildungserfolgs von Migrantinnen und Migranten. Sie stellt hierbei eine inndikatorengestützte Bestandsaufnahme und Gegenüberstellung der Lagen Kanadas und Deutschlands vor. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24420
Mon, 02 May 2022 12:14:48 +0200
Novljan, Marusa et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24402
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
The present paper presents the results of a survey on outdoor lessons conducted by teachers of the subject Science and Technology in the 4th and 5th grades of primary school in the school’s vicinity. It examines differences between teachers themselves and between teachers and students, as well as the ideas and limitations of outdoor lessons. The study included 70 in-service primary school teachers...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24402
Mon, 02 May 2022 12:01:57 +0200
Velki, Tena: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24401
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Starting from the ecological framework, the present study aimed to examine the mediating effects of parental supervision and school climate on the relationship between exosystem variables (time spent with media and perceived neighbourhood dangerousness) and peer aggression problems (peer aggression and victimisation). The participants were 880 primary school students. The data were analysed with ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24401
Mon, 02 May 2022 11:44:37 +0200
Levpuscek Puklek, Melita et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24398
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Hochschulforschung und Hochschuldidaktik
Empirische Bildungsforschung
The present study investigated relationships between statistics anxiety (SA), trait anxiety, attitudes towards mathematics and statistics, and academic achievement among university students who had at least one study course related to statistics in their study programme. Five hundred and twelve students from the University of Ljubljana completed the Statistics Anxiety Rating Scale (STARS), State-T...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24398
Mon, 02 May 2022 11:32:21 +0200
Goy, Martin et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2008) https://doi.org/10.25656/01:24419
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Die Autoren bieten, neben einem Überblick über 50 Jahre internationale Forschung auch einen kritischen Rückblick auf die jüngere Geschichte der deutschen Teilnahme an solchen internationalen Schulvergleichsuntersuchungen, indem sie die vergangenen Dekaden dem jeweils vorherrschenden Zeitgeist in Deutschland gegenüberstellen. In dem Beitrag bleibt es jedoch nicht bei der kritischen Rückschau, absch...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24419
Sun, 01 May 2022 02:30:07 +0200
Fischer, Jessica et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2020) https://doi.org/10.25656/01:20352
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Teaching practices are pivotal for student learning. Due to pedagogical traditions and national cultures, the structure of teaching practices may differ across countries. This study investigates the structure of teaching practices across 12 countries grouped into four major linguistic/cultural clusters. First, factor analysis is applied to investigate if the theoretical distinction between teacher...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=20352
Fri, 29 Apr 2022 20:05:14 +0200
Kelpanides, Michael et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2008) https://doi.org/10.25656/01:24417
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Die Autoren konzentrieren sich in ihrer Darstellung auf ein Land: Sie stellen vertiefende Analysen der Situation von Schülerinnen und Schülern dar, die in Luxemburg die Europa-Schule besuchen. Aufgrund der besonderen Zusammensetzung der Schülerschaft, so argumentieren die beiden Autoren, lassen sich die von ihnen vorgestellten Befunde auch auf andere Europa-Schulen übertragen, die unter gleichen ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24417
Fri, 29 Apr 2022 11:57:45 +0200
Uhrig, Björn [Red.] et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2021) https://doi.org/10.25656/01:24514
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Sozialpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Der Kinder- und Jugendreport 2019 ist das Ergebnis des Monitorings des Amtes für Jugend, Familie und Bildung aus dem Blickwinkel einer Integrierten Kinder- und Jugendhilfeplanung und bildet die Leistungen und Angebote für junge Menschen und Familien in der Stadt Leipzig ab. Der Bericht fasst dabei Daten aus Prozessen der Jugendhilfe und deren organisatorischen Einheiten zusammen und beinhaltet ein...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24514
Fri, 29 Apr 2022 10:48:13 +0200
Milin Sipus, Zeljka et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24396
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
The design of inquiry-based tasks and problem situations for daily mathematics teaching is still a challenge. In this article, we study the implementation of two tasks as part of didactic scenarios for inquiry-based mathematics teaching, examining teachers’ classroom orchestration supported by these scenarios. The context of the study is the Erasmus+ project MERIA – Mathematics Education: Relevant...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24396
Fri, 29 Apr 2022 10:15:16 +0200
Konya, Eszter et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24395
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
We report on the results of a professional development programme involving four Hungarian teachers of mathematics. The programme aims to support teachers in integrating problem solving into their classes. The basic principle of the programme, as well as its novelty (at least compared to Hungarian practice), is that the development takes place in the teacher’s classroom, adjusted to the teacher’s ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24395
Thu, 28 Apr 2022 17:40:21 +0200
Schuchart, Claudia: Aufsatz (Zeitschrift) (2007) https://doi.org/10.25656/01:24406
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Die Autorin präsentiert Ergebnisse einer empirischen Studie zur Schulwirksamkeit in Brasilien, und zwar unter dem übergeordneten Forschungsinteresse, inwieweit Input-, Prozess- und Kontextmerkmale zur Erklärung von Schulwirksamkeit beitragen können. Als empirische Basis dienen der Autorin im Jahr 2001 in Bahia, einem der größten Bundesstaaten Brasiliens, gewonnene Daten, die Leistungsergebnisse ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24406
Wed, 27 Apr 2022 12:24:16 +0200
Antunovic-Piton, Branka et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24394
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
This paper investigates and considers factors that affect success in solving a stand-alone geometrical problem by 182 students of the 7th and 8th grades of elementary school. The starting point for consideration is a geometrical task from the National Secondary School Leaving Exam in Croatia (State Matura), utilising elementary-level geometry concepts. The task was presented as a textual problem ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24394
Wed, 27 Apr 2022 11:30:48 +0200
Papadopoulos, Ioannis et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24393
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
Reading mathematical texts is closely related to the effort of the reader to understand its content; therefore, it is reasonable to consider such reading as a problem-solving activity. In this paper, the Principle of Mathematical Induction was given to secondary education students, and their effort to comprehend the text was examined in order to identify whether significant elements of problem sol...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24393
Wed, 27 Apr 2022 11:06:28 +0200
Papadopoulos, Ioannis et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2022) https://doi.org/10.25656/01:24392
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer
Empirische Bildungsforschung
The importance of mathematical problem posing has been acknowledged by many researchers. In this theoretical paper, we want to capture different meanings and aspects of problem posing by approaching it from three different levels: (1) by comparing definitions, (2) by relating it to other constructs, and (3) by referring to research and teaching settings. The first level is an attempt to organise ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24392
Thu, 14 Apr 2022 21:58:43 +0200
Schmidtke, Franziska: Aufsatz (Zeitschrift) (2020) https://doi.org/10.25656/01:24062
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungssoziologie
Empirische Bildungsforschung
Rezension von: Renate Rohde: Zivilgesellschaftliches Engagement gegen Rechtsextremismus. Eine ethnografische Studie zu Initiativen in Rostock und Mölln. Opladen/Berlin/Toronto: Budrich UniPress 2019 (246 S.; ISBN 978-3-86388-802-2; 34,90 EUR).

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24062
Thu, 14 Apr 2022 20:50:33 +0200
Poel, Kathrin te: Aufsatz (Zeitschrift) (2019) https://doi.org/10.25656/01:23984
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
Rezension von: Anja Krüger / Falk Radisch / Ariane S. Willems / Thomas Häcker / Maik Walm (Hrsg.): Empirische Bildungsforschung im Kontext von Schule und Lehrer*innenbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt 2018 (340 S.; ISBN 978-3-7815-2235-0; 24,00 EUR).

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23984
Tue, 12 Apr 2022 14:31:07 +0200
Valtin, Renate [Hrsg.] et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2014) https://doi.org/10.25656/01:24375
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/Sprache und Literatur
Empirische Bildungsforschung
Die Ergebnisse von IGLU 2011 weisen darauf hin, dass es nach wie vor Handlungsbedarf zur Steigerung der Lesekompetenzen der Grundschülerinnen und Grundschüler in Deutschland besteht. Waren die Ergebnisse von IGLU 2006 Anlass zur Hoffnung, dass die Lesekompetenzen gesteigert werden konnten, machen die Befunde von 2011 (und auch 2016) deutlich, dass das Leistungsniveau wieder auf dem Stand von 200...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24375
Mon, 11 Apr 2022 21:11:57 +0200
Rogge, Klaus I. et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (1991) https://doi.org/10.25656/01:24276
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Erwachsenenbildung / Weiterbildung
Empirische Bildungsforschung
Die soziokulturellen Zentren haben bundesweit zunehmend das Ghetto der "Alternativkultur" verlassen und sind in weiten Teilen zu einer "etablierten" und öffentlich finanzierten Kultureinrichtung geworden - Beispiel hierfür sind etwa die in Baden-Württemberg in der "LAKS" zusammengeschlossenen Zentren. Im Zuge dieser Entwicklung fand eine Professionalisierung statt. Eine der offenen Fragen war die ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24276
Fri, 08 Apr 2022 16:34:38 +0200
Kielblock, Stephan: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:23002
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
During the past decade, many schools in Germany have added extracurricular time to their regular curricular classes. This raises questions about the successful implementation of extracurricular programs and what makes them effective. The aim of this study is to illuminate the connection between these two questions. The theoretical and conceptual framework suggests that individual perception is a ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23002
Fri, 08 Apr 2022 16:33:15 +0200
Kumpulainen, Kristiina et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:23000
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
This article is situated in a body of research focusing on learning in and out of school, often referred to as studies of formal and informal learning. Drawing on the dialogic approach, the article warns against simplistic and dichotomous definitions of what counts as formal and informal learning. Instead, it calls for the importance of understanding learning as a dialogue between contexts of disc...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23000
Fri, 08 Apr 2022 16:31:57 +0200
Erstad, Ola: Aufsatz (Zeitschrift) (2015) https://doi.org/10.25656/01:22997
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Schulpädagogik
Empirische Bildungsforschung
In this article, I discuss educational boundaries as experienced by the learner across different contexts, activities and interests. Learning is understood as a trajectory beyond situated contexts. The analytical focus is how learning trajectories are experienced as continuity or discontinuity by students across in-school and out-of-school settings. The analysis draws on findings from a longitudin...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22997
Thu, 07 Apr 2022 08:51:54 +0200
Bischof, Mario et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2022) https://doi.org/10.25656/01:24355
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Bildungsorganisation, Bildungsplanung und Bildungsrecht
Empirische Bildungsforschung
Die Stadt Leipzig begann 2010 mit dem Bundesprogramm „Lernen vor Ort“ ein Bildungsmonitoringsystem aufzubauen. Der zentrale Baustein ist die kontinuierliche Bildungsberichterstattung mit dem Bildungsreport Leipzig mit der hier vorliegenden fünften Ausgabe. Auf Grundlage von relevanten, validen und kontinuierlich verfügbaren Daten wird ein detailliertes Bild der Leipziger Bildungslandschaft gezeich...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24355
Tue, 05 Apr 2022 09:31:22 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2021) https://doi.org/10.25656/01:22386
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Bei der Erhebung qualitativer Forschungsdaten ist es von großer Bedeutung Kontextinformationen zur Erhebungssituation systematisch zu dokumentieren, damit die Daten auch für Dritte nachvollziehbar sind und somit eine Nachnutzung der Daten ermöglicht wird. Die vorliegende Handreichung bietet einen Leitfaden für die Kontextualisierung von qualitativen Befragungsdaten. (DIPF)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22386
Tue, 05 Apr 2022 09:29:11 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2019) https://doi.org/10.25656/01:22322
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Diese Handreichung stellt das Metadatenset des Verbunds Forschungsdaten Bildung detailliert vor. Das Metadatenset ist untergliedert in die Projekt-, die Studien- und die Datenkollektionsebene. Die Datenelemente aller Ebenen werden in Tabellenform übersichtlich dargestellt und beschrieben. (DIPF)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22322
Tue, 05 Apr 2022 09:27:02 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2019) https://doi.org/10.25656/01:22321
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Der VerbundFDB bietet einen automatisierten Weg an, Forschungsdaten, die bei da|ra registriert werden, auch in die Suche des VerbundFDB zu integrieren. Die vorliegende Handreichung listet die da|ra-Metadatenelemente auf, die hierfür notwendigerweise angegeben werden müssen und beschreibt deren Erfassung in der da|ra-Erfassungsmaske. (DIPF/Orig.)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22321
Tue, 05 Apr 2022 09:26:17 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2019) https://doi.org/10.25656/01:22303
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Grundsätzlich sollten bei der Aufbereitung quantitativer Daten fehlende Werte in einem Datensatz mit der gleichen Sorgfalt behandelt werden wie dessen gültige Werte, d. h., fehlende Werte sollten ebenfalls codiert, benannt, auf Inkonsistenzen überprüft und als solche deklariert werden (vgl. Trixa et al. 2019; Jensen et al. im Druck; Jensen 2012: 31 f.). [...] Als Hilfestellung zur Codierung hat ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22303
Tue, 05 Apr 2022 09:21:05 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2018) https://doi.org/10.25656/01:22302
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Die vorliegende Publikation bietet Textbausteine, die als Orientierungshilfe dienen, wenn im Rahmen empirischer Studien Einwilligungserklärungen für die Teilnehmer*innen in leichter Sprache erstellt werden sollen. Diese Einwilligungserklärungen bestehen in der Regel aus einem Informationsteil, in dem die Studie beschrieben und das Anliegen (Bitte um Einwilligung) vorgetragen wird, den Hinweisen ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22302
Tue, 05 Apr 2022 09:20:07 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2018) https://doi.org/10.25656/01:22301
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Die vorliegende Publikation bietet Textbausteine als Orientierungshilfe für die Erstellung einer Einwilligungserklärung für empirische Studien. Diese besteht in der Regel aus einem Informationsteil, in dem die Studie beschrieben und das Anliegen (Bitte um Einwilligung) vorgetragen wird, den Hinweisen zum Datenschutz sowie der Einverständniserklärung selbst, die von den Betroffenen zu unterschreibe...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22301
Tue, 05 Apr 2022 09:19:24 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2015) https://doi.org/10.25656/01:22300
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
In einem Methoden- oder Feldbericht werden Informationen über die Datenerhebung dokumentiert. Diese Informationen sind erforderlich, damit Forschungsdaten auch von Dritten - nicht an der Erhebung beteiligten Forscherinnen und Forschern - korrekt interpretiert werden können. Der vorliegende Text gibt konkrete Hinweise, worauf bei der Erstellung eines Methoden- bzw. Feldberichts zu achten ist. (DIPF...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22300
Tue, 05 Apr 2022 09:18:18 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2015) https://doi.org/10.25656/01:22298
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Die Checkliste liefert eine Übersicht über die verschiedenen Bestandteile des Datenmanagements und kann als Basis für einen Datenmanagementplan verwendet werden. Eine kurze Einführung erläutert den Zweck des Datenmanagements für die sozialwissenschaftliche, empirische Forschung. (DIPF/Autor)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22298
Tue, 05 Apr 2022 09:17:21 +0200
Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2019) https://doi.org/10.25656/01:22297
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Werden in Forschungsprojekten personenbezogene Daten erhoben und verarbeitet, so ist in der Regel eine Einwilligung der Betroffenen oder von deren Erziehungsberechtigten erforderlich. Nur wenn die hohen rechtlichen Anforderungen an die Wirksamkeit einer solchen Einwilligung erfüllt sind, ist die Datenverarbeitung und die Nachnutzung der Daten durch Dritte rechtlich zulässig. Die hier vorgelegte ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22297
Fri, 01 Apr 2022 02:30:02 +0200
Zhou, Ji et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2020) https://doi.org/10.25656/01:22138
Pädagogische Teildisziplin: Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft
Accurate measurement of metacognitive knowledge in reading is important. Different instruments and scoring methods have been proposed but not systematically compared for their measurement comparability across cultures and validity. Given student data from 34 OECD countries in the Programme for International Student Assessment (PISA) in 2009, we compared two scoring methods for metacognitive knowle...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22138
Wed, 30 Mar 2022 17:10:20 +0200
Helmer, Meike: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2020) https://doi.org/10.25656/01:24345
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Pädagogische Psychologie
Empirische Bildungsforschung
Die Lesekompetenz gilt ebenso wie die emotionale Kompetenz als zentrale Entwicklungskomponente. Beide Bereiche unterliegen einem komplexen Lernprozess und werden dabei von verschiedenen Faktoren beeinflusst. Einer dieser Einflussfaktoren ist die phonologische Informationsverarbeitung, die aus den drei Einzelkomponenten phonologische Bewusstheit, Benenngeschwindigkeit und phonologische Schleife bes...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24345
Wed, 30 Mar 2022 15:53:10 +0200
Oravec, Lina et al.: Aufsatz (Sammelwerk) (2021) https://doi.org/10.25656/01:24340
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer
Empirische Bildungsforschung
Die vorliegende qualitative Interviewstudie befasst sich mit den Sichtweisen von Lehrkräften und Schüler*innen auf den Einsatz relativer Solmisation in der Grundschule. Das Sample besteht aus fünf Grundschullehrkräften und 12 (teils ehemaligen) Grundschüler*innen. Aus Sicht der Befragten stellt die Solmisation in der Grundschule eine effektive Methode dar, um innere Tonvorstellung sowie Singfähigk...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=24340
Tue, 29 Mar 2022 11:19:54 +0200
Bayer, Sonja et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2021) https://doi.org/10.25656/01:22121
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Diese Publikation möchte Forschende dabei unterstützen, Anforderungen und Prozesse bei der Erhebung und Verwendung von Social-Media-Daten zu erkennen und zu reflektieren und somit einen produktiven und rechtssicheren Umgang mit diesen Daten zu ermöglichen bzw. zu erleichtern. Die vorliegende Handreichung präsentiert zuerst einen allgemeinen Einstieg in die Definition von Social Media (Kapitel 2) ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=22121
Tue, 29 Mar 2022 11:19:09 +0200
Neuendorf, Claudia et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2020) https://doi.org/10.25656/01:21993
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
On June 19th, 2018, a workshop on the topic "Re-use potential of research data" was held at the Institute for Educational Quality Improvement, which was organized within the German Network for Educational Research Data (Verbund Forschungsdaten Bildung, VerbundFDB). Participants were ten researchers from different disciplines of empirical educational research. Representatives from the educational ...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21993
Tue, 29 Mar 2022 11:18:35 +0200
Neuendorf, Claudia et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2018) https://doi.org/10.25656/01:21992
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Am 19.6.2018 fand am Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen ein Workshop zum Thema „Nachnutzungspotenzial von Forschungsdaten“ statt, der im Rahmen des Verbunds Forschungsdaten Bildung (VerbundFDB) organisiert wurde. Teilnehmende waren zehn Forschende aus unterschiedlichen Disziplinen der empirischen Bildungsforschung. Es waren Vertreterinnen und Vertreter aus den Erziehungswissenschaf...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21992
Tue, 29 Mar 2022 11:16:23 +0200
Bambey, Doris et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2017) https://doi.org/10.25656/01:21991
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Der Beitrag berichtet vom gleichnamigen Workshop, der im November 2017 am DIPF stattfand. Ausrichter waren die Kommission qualitative Bildungs- und Biograhpieforschung der DGfE sowie der Verbund Forschungsdaten Bildung. (DIPF/Autor)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21991
Tue, 29 Mar 2022 11:15:01 +0200
Meyermann, Alexia et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2019) https://doi.org/10.25656/01:21990
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Datenschutzrechtliche Anforderungen beeinflussen die Forschungspraxis in vieler Hinsicht und in unterschiedlichen Phasen eines Forschungsprojektes. Die Einhaltung dieser Anforderungen im Forschungsprozess ist eine zentrale Voraussetzung dafür, die erhobenen Forschungsdaten im gewünschten Sinne nutzen zu dürfen. Das betrifft sowohl die Auswertung der Daten, die Publikation der auf diesen Daten beru...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21990
Tue, 29 Mar 2022 11:14:20 +0200
Scheller, Jürgen: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2017) https://doi.org/10.25656/01:21971
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Im Folgenden werden zunächst typische Förderauflagen genannt, die eine Archivierung von Daten vorgeben. Anschließend werden Beispiele datenschutzgesetzlicher Löschungsvorgaben genannt (Abschnitt 2). Diesen werden einige Beispiele schulgesetzlicher Genehmigungsvorgaben gegenübergestellt (Abschnitt 3). Darauf aufbauend wird das Verhältnis aller rechtlichen Vorgaben abgeklärt und anhand von Beispiele...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21971
Tue, 29 Mar 2022 11:13:48 +0200
Trixa, Jessica et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2019) https://doi.org/10.25656/01:21967
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Um die Nachvollziehbarkeit von Forschungsdaten für Sekundärnutzer/-innen, d.h. für nicht an der Erhebung beteiligte Forscher/-innen sicherzustellen, müssen diese entsprechend aufbereitet und die dazugehörigen Dokumentationsmaterialien in konsistenter und nachvollziehbarer Weise zur Verfügung gestellt werden. Hierbei sollten einige Mindestanforderungen beachtet werden. Vor diesem Hintergrund liefer...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21967
Tue, 29 Mar 2022 11:12:15 +0200
Ebel, Thomas et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2015) https://doi.org/10.25656/01:21970
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Das vorliegende Dokument soll Forscherinnen und Forschern als eine praktisch orientierte Handreichung bei der Anonymisierung quantitativer Daten dienen. (DIPF/Autor)

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21970
Tue, 29 Mar 2022 11:10:45 +0200
Trixa, Jessica et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2015) https://doi.org/10.25656/01:21969
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Diese Veröffentlichung fasst den Workshop mit dem Titel „Einführung in das Forschungsdatenmanagement in der empirischen Bildungsforschung“ zusammen, der vom Verbund Forschungsdaten Bildung entwickelt und von CESSDA Training (GESIS) am 18./19. Mai 2015 am Kölner GESIS-Standort durchgeführt wurde. Das Konzept des Workshops berücksichtigt die relevanten Themen des Forschungsdatenmanagements und umfas...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21969
Tue, 29 Mar 2022 11:08:40 +0200
Meyermann, Alexia et al.: Monographie, Sammelwerk oder Erstveröffentlichung (2014) https://doi.org/10.25656/01:21968
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Datenschutzrechtliche Bestimmungen einzuhalten und Persönlichkeitsrechte von Untersuchungspersonen zu wahren, ist eine zentrale Anforderung an die Archivierung und Nachnutzung von personenbezogenen Forschungsdaten. Einen der Bausteine hierzu stellt die Anonymisierung der Forschungsdaten dar. Mit dem Begriff "Anonymisierung" wird hier der Prozess bezeichnet, aus Forschungsdaten diejenigen Informati...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=21968
Tue, 08 Mar 2022 13:59:35 +0100
Schmitterer, Alexandra et al.: Aufsatz (Zeitschrift) (2021) https://doi.org/10.25656/01:23762
Pädagogische Teildisziplin: Empirische Bildungsforschung
Empirische Bildungsforschung
Small-group interventions allow for tailored instruction for students with learning difficulties. A crucial first step is the accurate identification of students who need such an intervention. This study investigated how teachers decide whether their students need a remedial reading intervention. To this end, 64 teachers of 697 third-grade students from Germany were asked to rate whether a reading...

https://www.pedocs.de/frontdoor.php?source_opus=23762